domingo, 3 de febrero de 2013

El Comercio y la Pobreza - Trade and Poverty

Hay un interesante análisis en el reciente discurso de Pascal Lamy en su visita a la India (cuyo texto agradecemos a nuestra Cámara de Exportadores de la República Argentina).

Mauricio López Dardaine

Rescatamos unos párrafos que hacen a lo que siempre comentamos en estas páginas de nuestro blog. Hélo aquí:

" ... No country has achieved the sustained high growth necessary for mass poverty reduction without successfully exporting a diversifying range of products into open global markets. This is why promoting growth, increased productive capacity, and trade must be central parts of the United Nations’ post-2015 development agenda.

But open markets alone are not enough. Rising labour costs in East Asia will not inevitably drive light manufacturing towards poorer countries. In Africa, for instance, invisible costs arising from expensive finance, unreliable electricity and poor transportation infrastructure mean that business operating costs are relatively high even when wages are not. Inclusion in the UN’s future development agenda would encourage national governments and donors alike to focus on removing supply- and demand-side obstacles that prevent new countries from breaking into world markets. Aid for Trade must therefore be an essential ingredient of a post 2015 development agenda.

Institutions
And finally, strategy. History teaches us that growth, trade and investment do not automatically secure peace and prosperity. A century ago, decades of cross-border trade and investment could not prevent the classical liberal order from collapsing into thirty years of economic chaos and two wars of unprecedented brutality.

 As the architects of the post-1945 international order worked to revive world trade in order to stimulate growth and employment, they sought to entrench trade opening in a non-discriminatory, predictable, rules-based institution, the GATT then turned into the World Trade Organization..."
Como exportadores que somos vale la pena tomar en cuenta que: "... No hay ningún país que haya alcanzado el alto nivel de desarrollo sostenible necesario para lograr una reducción sustancial de la pobreza sin exportar con éxito un rango diversificado de bienes a mercados globales abiertos."

As exporters, we ought to point out for those reading these lines which are not, that "exporting a diversifying range of products into open global markets" is something requiring a national effort carried out over a number of years. It means undertaking a substantial effort by both government and business alike. It is not something that a single goverment will be able to complete during their term in office, but rather a long range strategy requiring long range views going beyond party politics. Not all countries are suited to carry out this kind of endeauvour to a successfull end. Few countries are able to adapt and renew, once they reach their goal, in order to maintain the new exporting position attained.

For individual exporters to be, one might stress the difference between actually exporting and producing goods that are exported by third parties. A full-fledged exporter is one who has at an early stage conducted a marketing research at the point of destination, analysed the complex logistics of exporting, taken the trouble of measuring the carbon foot print (the green house gases emissions) associated with the goods  expected to be exported, certifying such carbon foot print in accordance with the global market being targetted, knowing the costs involved along the whole production and supply chains, plus being aware of economic trends and shifting currencies. Only that? Well, being  able to export both successfully and profitably in the long range is a job no company may learn in a few weeks. Nor can any country acquire these skills in the short term.

"... No hay ningún país que haya alcanzado el alto nivel de desarrollo sostenible necesario para lograr una reducción sustancial de la pobreza sin exportar con éxito un rango diversificado de bienes a mercados globales abiertos."

El llevar adelante un emprendimiento nacional de este tipo es una cuestión de largo alcance. Requiere de políticas de estado. De una coordinación estratégica entre gobierno y empresa. No todos los países están realmente preparados para logralo. No todas las naciones están dispuestas a sacrificarse por un beneficio común de caracter futuro. Y aún aquellas que  logran alcanzar la meta no siempre pueden renovarse lo suficiente y a tiempo, para mantener la posición alcanzada.

Esto no tiene por objeto desalentarnos, sino entender lo que implican estas palabras profundas de Pascal Lamy, que no tienen carácter de receta para poder reducir sustancialmente la pobreza, sino que se trata de una síntesis de las lecciones que nos dejan aquellas naciones y grupos de naciones que, apoyadas en una muy sólida voluntad política, han alcanzado la meta combinando comercio con mayúscula con un ataque decidido a la pobreza.

Quizás convenga aquí, para potenciales exportadores, distinguir entre un exportador propiamente dicho y quien produce y vende a terceros que comercializan a su vez su producto en mercados externos. Un exportador propiamente dicho es quien (y mi listado no es taxativo) ha realizado un estudio de comercialización del potencial bien a exportar en el mercado de destino, ha analizado cuidadosamente las complejidades de la cadena logística entre el punto de origen y el mercado de destino, hecho un cálculo de los costos de los procesos de producción y abastecimiento, se ha tomado el trabajo de medir la Huella de Carbono del Producto a Exportar, y hecho certificar dicha Huella de acuerdo con las normas que existen al respecto en destino. Que conoce y sigue las tendencias de su mercado local y de exportación, que conoce de las fluctuaciones de las monedas en juego. ¿Nada más que eso?

Bueno ser un exportador exitoso y rentable a largo plazo no es algo que una empresa aprenda de la noche a la mañana. Ni un país tampoco. Sin conocimientos profundos y una perseveracia a toda prueba quizás sea mejor dedicarse a otros negocios.








No hay comentarios:

Publicar un comentario